“Jag är väldigt stolt”

HELSINGBORG Publicerad 15 december 2013 kl. 04:00

Några frågor till Anders Bengtsson, vd på Stenströms skjortfabrik, med anledning av att företaget belönats av estniska staten.

Vad är det för ett pris ni har fått?

– Det är ett nytt pris som estniska ambassaden och Estnisk-svenska handelskammaren i Stockholm har instiftat. Motiveringen till priset kan väl översättas med “bästa välgörare bland svenska företag”.

Vad är det ni har gjort för att få priset?

– Vi har jobbat under kanske tio års tid med att bidra till ett center för barn med funktionshinder och vi har också varit en av grundarna till den stiftelse som driver centret. Det är ett svenskt vårdkoncept som finns i Göteborg under namnet Ågrenska stiftelsen, som hjälper barn med handikapp eller kroniska sjukdomar. Vi gör det här ihop med barnsjukhuset och universitetet i Tartu, estniska handikapprörelsen och Ågrenska.

Hur känns det att få denna uppskattning?

– Jag är väldigt stolt. Det här är något som ligger mig varmt om hjärtat. Och det är roligt när man väljer att uppmärksamma någonting som inte har med affärer att göra.

Det var väl inte så länge sedan Stenströms fick ett annat pris?

– Det stämmer. Vi fick ett modeexportpris från vår branschtidning. Det priset vann vi i hård konkurrens med andra duktiga modeföretag i Sverige.

Vad gör ni av alla diplom?

– Vi hänger upp dem i vår entré. Priser kommer inte varje år, så vi får passa på att hänga upp dem så man kan se dem.

Christer Åkerlundh
christer.akerlundh@hd.se

Array
Subscribe to our newsletter:
Estnisk-Svenska Handelskammaren • Estniska Huset • Wallingatan 34 • 111 24 Stockholm • org nr 802443-9070
Phone: +46 10 510 2020 • contact@estochamber.se • Bankgiro 358-6344